Rujukan Lengkap sebagai Persediaan Anda Hadiri Temuduga Kerja Kerajaan

Tip Jimat Petrol (Jom Jimat)

28 February 2008 |

Jom Jimat

Hai! Salam Ceria Semua...
Apa khabar? Harap semuanya sihat walafiat supaya dapat mengikuti dan mengetahui tip jimat terbaru dari blog jom jimat;p

Hari ini, saya ingin berkongsi mengenai tip jimat petrol. Sebut saja pasal petrol ni, mesti ramai setuju yang kenaikan harganya memang membebankan!

Mana taknya, boleh dikatakan setiap hari kita gunakannya baik untuk ke tempat kerja, menghantar anak ke sekolah, pasar dan pelbagai destinasi lagi. Betul tak?

Untuk itu, saya akan senaraikan beberapa tips mudah dan ringkas untuk jimat petrol;p

Tip Jimat 1:

Fikirkan dulu semasak-masaknya, "adakah anda perlu menaiki kenderaan untuk ke suatu tempat tu?"

Contoh: katakan anda nak ke kedai runcit yang berdekatan dengan rumah, perlukah naik kereta atau motor?
kalau nak jimat, anda boleh jalan kaki atau pun berbasikal. Amacam, selain berjimat boleh gak bersenam sikit;p

Tip Jimat 2:

Pilih laluan pintas untuk ke sesuatu tempat. Kurangkan kilometer, lebihkan penjimatan:)

Tip Jimat 3:

Rancang jadual perjalanan sebaik mungkin. Dengan sekali perjalanan, anda sudah mampu untuk melaksanakan semua tugas atau hal sekaligus.
Ingat, jangan dok kalut @ kelam kabut. Nanti satu kerja pun tak jadi!

Contoh: katakan hari ini ada lima perkara yang perlu anda buat seperti bayar bil, beli barang dapur, isi minyak kereta, hantar anak ke sekolah dan perbaharui lesen memandu.
Rancang perjalanan dengan buat apa yang perlu didahulukan dan disusuli dengan perkara yang lain. Kalau boleh jangan suka berpatah balik (sekali jalan jer). Ingat, kurangkan kilometer, lebihkan penjimatan;p

Tip Jimat 4:

Nak jimat lagi? Pastikan perjalanan anda pada waktu lengang dan ketika kurang kenderaan di jalanraya. Bila tu? Pastikan anda membuat kajian mengikut tempat masing-masing. Biasanya dengan membuat perjalanan lebih awal sikit dari kebiasaan.

Tip Jimat 5:

Membuat pembelian secara online. Ini memang betul-betul jimat. Jimat petrol, masa dan tenaga. Anda tak perlu keluar ke mana-mana asalkan ada komputer dan capaian internet. Anda juga perlukan akaun bank yang boleh berurusan secara online seperti maybank2u.com. Semua transaksi terus di depan skrin komputer anda. Anda hanya perlu tunggu pesanan sampai ke rumah anda;p

Baiklah, sampai di sini dulu tip jimat petrol untuk kali ini. Saya akan sambung lagi pada pertemuan akan datang. Pastikan anda melanggan blog jom jimat jika mahu mendapat tip jimat terkini;)

Ahaah! Sampai bertemu di lain waktu yer. Tunnggu!

Wassalam.

Jom Jimat

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...