Rujukan Lengkap sebagai Persediaan Anda Hadiri Temuduga Kerja Kerajaan

Tip Jimat Barang Runcit Siri 2

12 February 2008 |

Jom Jimat

Salam Ceria Semua...

Kepada anda yang baru pertama kali di sini, selamat datang ke dunia "tip jimat". Anda akan disajikan pelbagai info yang ringkas, mudah dan praktikal.

Setelah agak lama tidak menyambung tip jimat barang runcit, kini ia kembali menemui anda:) Jadi, apa tunggu lagi! Teruskan pembacaan anda yer.

Tips Jimat 12:

(Saya) Kementerian Kesihatan, Doktor dan Iklan di tv sering menasihati dan menyeru agar katakan tak nak pada rokok. Jadi, sahutlah cabaran ini dengan berhenti merokok!
pssst...Merokok ni lagi banyak keburukan dari kebaikan!

Tip Jimat 13:

Mendidik anak-anak dengan membekalkan makanan dan minuman ke sekolah. Jika mahu, anda yang berkerjaya pun boleh mencontohi langkah sebegitu.

Tip Jimat 14:

Perhatikan tarikh luput dan periksa keadaan sesuatu barang sebelum membeli. Pastikan ia berkeadaan baik dan lebih elok jika tempoh tarikh luputnya masih lama.

Tip Jimat 15:

Rajin-rajinlah membuat perbandingan harga di antara satu kedai dengan kedai yang lain. Jadilah pengguna yang "smart" dan "brilliant".
psst..Jika semua orang begini, gerenti semua peniaga akan berusaha untuk memberi nilai yang terbaik kepada pengguna!

Tip Jimat 16:

Sentiasa membeli yang perlu sahaja seperti yang anda dah tulis dalam "list" tu, tandakan mana yang dah "settle". Jangan mudah terpedaya dengan promosi "PWP" (Purchase with Purchase). Itu semua taktik nak menarik duit anda ke kantung poket mereka je.
pssst...kepada semua peniaga "jangan marah yer"

Tip Jimat 17:

Apabila anda nak membeli belah, pastikan makan dulu di rumah. Dah kenyang baru lah gi "shopping".

Tip Jimat 18:

Jika boleh, jangan bawa anak semasa nak "shopping". Bukannya apa, budak-budak ni kekadang tidak memahami keadaan ekonomi kita. Jadi, untuk mengelakkan lari "budget" tinggalkan mereka bersama isteri anda atau pun pembantu rumah.

Tip Jimat 19:

Kadang-kadang, anda sesetengah pasaraya akan memberi kupon diskaun atau "point" setelah anda membeli di premis mereka. Jadi, gunakan kupon itu sebaik mungkin!

Tip Jimat 20:

Ambil kesempatan untuk ber"shopping" ketika "sale". Pilih barang yang betul-betul murah dan bukannya diskaun 50%-70% tetapi harga masih sama dengan tempat lain.
pssst...inilah pentingnya anda membuat perbandingan harga antara kedai seperti tip jimat 15.

Tip Jimat 21:

Sebelum meninggalkan kaunter pembayaran, pastikan anda semak sama ada "cashier" tu ada buat kesilapan atau tidak, ada terkurang atau terlebih bayar?. "Cashier" ni pun manusia biasa gak, kekadang buat silap.

Tip Jimat 22:

Jangan mudah terpengaruh dengan produk baru atau "diperbaharui" atau "diperkaya dengan vitamin" atau "formula baru". Kadangkala produk ni pek jer baru tapi kualiti masih sama... takpun kualiti dan kuantiti makin kurang!! Anda perlu peka dan jangan mudah terpedaya dengan pek atau bekas yang cantik, menarik dan tertarik. Duit anda yang tertarik lagi anda la! He...he...

Orait lah. Cukup sekadar di sini dulu buat kali ini. Oktant akan sambung lagi topik berkenaan tip jimat barang runcit ni pada siri akan datang.

Banyak lagi perkara yang ingin dicurahkan sebenarnya. Tapi masa amat mencemburui kita. Jadi pastikan anda meluangkan sikit masa bersama Oktant yer.

Ahaah! Sampai bertemu lagi.

Wassalam.

Jom Jimat

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...