Rujukan Lengkap sebagai Persediaan Anda Hadiri Temuduga Kerja Kerajaan

Tip Jimat Barang Runcit Siri 3

16 February 2008 |

Jom Jimat

Salam Ceria di hujung minggu..

Jom kita sambung terus ke tip jimat barang runcit seterusnya. Mudah-mudahan anda yang bercadang hendak membeli-belah barang dapur kat Giant, Tesco, Carrefour atau di mana saja dapat mempraktikkan apa yang telah dibaca dan bakal anda baca selepas ini:p

Tip Jimat 23:

Anda digalakkan membeli barang runcit yang dipakai setiap hari dan tahan lama dalam kuantiti yang banyak (mengikut kadar penggunaan anda sekeluarga).
Contoh: jika anda memasak setiap hari, digalakkan membeli bawang, sayur, minyak masak dll keperluan pada kuantiti yang banyak.
Sebab apa?? barang yang dipakai setiap hari akan cepat habis, jika beli sikit kena selalu pi kedai, kalau selalu pi kedai = buang masa + buang tenaga + buat duit minyak ++
psss..lebih kurang macam tu lah maksudnya;p

Tip Jimat 24:

Kalau boleh, abaikan segala makanan ringan + kurang berkhasiat + tidak berzat, minuman ringan dan yang berkaitan. Bukannya apa, dah lah mahal lepas tu boleh menjejaskan kesihatan pulak.
Dalam jangkamasa pendek, mungkin tak nampak sangat kesannya...tapi dalam jangkamasa panjang siapa tahu?? Tuhan saja yang tahu.

Kisah benar:

Hari ini saya nak ceritakan sedikit satu kisah benar yang telah menimpa rakan saya pada beberapa tahun lepas. Beliau masih muda lagi, umurnya baru awal 20-an dan seorang yang sangat aktif bersukan dan memang 'fit' orangnya! Setahu kami, beliau memang sihat dan tak de penyakit!
Maklumlah usia masih muda dan cergas pulak tu.
Tapi arwah ni ada satu tabiat yang memang menjadi kebiasaan dan tak sah hidupnya kalau tak buat sesuatu benda.

Apa dia benda tu agaknya??
Setiap kali selepas bersukan, beliau amat gemar meminum sejenis minuman bergas jenama tut...( tak boleh sebut, nanti kena saman pulak!)

Tabiat ni memang menjadi amalan dan berlanjutan selama beberapa tahun. Akhirnya beliau telah disahkan menghidapi penyakit...(saya kurang ingat nama penyakit tersebut) dan selang beberapa bulan kemudian beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Saya dan rakan-rakan lain amat bersimpati dengan nasib beliau yang menjadi harapan keluarga dan semoga rohnya dicucuri rahmat. Al-Fatihah.

Sebenarnya tujuan paparan di atas bukanlah saya nak menakut-nakutkan atau memboikot minuman bergas tapi sebaliknya anda ambillah iktibar dari kejadian tersebut.

Apa yang boleh saya katakan seelok-eloknya tinggalkan tabiat meminum minuman bergas. Kalau tak terdaya, anda boleh mengurangkan kadar pengambilannya secara perlahan-lahan.

Bagi saya, saya memang telah meninggalkan tabiat meminum minuman bergas sebelum pemergian sahabat saya tu lagi. Kalau minum pun amat jarang sekali, dalam setahun mungkin sekali-dua jer.

Ok lah berbalik pada tip seterusnya.

Tip Jimat 25:

Jika di rumah anda ada sedikit kawasan untuk bercucuk tanam, boleh lah tanam apa yang patut seperti sayuran, serai, buah-buahan dll yang sesuai dengan keluasan yang ada.

Tip Jimat 26:

Apa kata anda membeli-belah di kedai runcit biasa seperti yang terdapat di persekitaran rumah anda. Melainkan barang yang anda perlukan tu tiada di situ, barulah anda beralih ke pasaraya.
psst..bukannya apa harga barang kat pasaraya biasanya mahal sikit.
Kadangkala, harga di kedai runcit lebih murah dan kadangkala tak juga:(

Sebab itulah saya pernah beritahu yang anda perlu bijak membuat perbandingan harga sebelum ni:p

Baiklah sampai di sini saja dulu buat kali ini. Pastikan anda dapat "tangkap" tip di atas. Mungkin ada yang sesuai dan sebaliknya. Tapi pastikan anda berfikir secara bijak yer:p

Apa-apa pun selamat membeli-belah kepada anda yang merancang berbuat demikian pada hujung minggu ini:) Sebelum membeli, pastikan hanya yang terbaik buat anda sekeluarga yer!

Ahaah! Sampai bertemu di lain waktu.

Wassalam.

Jom Jimat

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...