Rujukan Lengkap Nota Peperiksaan Penguasa Kastam W41

9 Cara Mudah Mengelakkan Kecurian Kereta Anda

11 April 2009 |

Kes-kes jenayah seperti ragut, samun dan sindiket mencuri kereta mewah seringkali kita dengar sama ada di tv mahupun di dada akhbar. Percaya atau tidak, kes kecurian kereta ni selalunya berlaku akibat kecuaiaan pemilik kenderaan itu sendiri. Kadang-kadang si pencuri hanya menunggu masa jer supaya kerja mereka lebih mudah dan licin.


kes kecurian kenderaan mewah

Gambar hiasan - Kosmo!




Sebelum statistik kecurian kereta ni makin bertambah, ada baiknya saya kongsikan dengan anda 9 cara mudah bagi mengelakkan kecurian kereta sebagai panduan bersama:



1. Kunci pintu dan tutup cermin rapat-rapat


Bila anda keluar dari kereta sama ada sekejap ataupun lama jangan lupa mengunci pintu dan tutuplah cermin kereta sampai rapat.

Jikalau meletakkan kenderaan (walau di mana-mana anda berada) pun sama gak. Walaupun benda ni nampak remeh, kecuaian sebegini membuatkan tugas si pencuri semakin mudah a-b-c.

Sebagai tambahan, pasanglah alat keselamatan tambahan seperti mengunci stereng dan clutch.



2. Elakkan menyimpan kunci pendua dalam kereta


Sebaik-baiknya carilah tempat lain. Kalau boleh di tempat yang sukar dijangka oleh individu lain. Hanya anda (dan ahli keluarga yang boleh dipercayai) saja yang tahu.



3. Sentiasa mematikan enjin


Kalau anda atau pemandu tidak berada dalam kereta, matikanlah enjin tu. Banyak kes kecurian kereta yang pernah terjadi akibat membiarkan enjin hidup tanpa pengawasan.

Lebih-lebih lagi kalau tengah mencari barang kat dalam stesen minyak ataupun beli buah durian kat tepi jalan tu, berwaspadalah yer.

Silap-silap haribulan, tengah panaskan enjin kat rumah pun boleh kena kebas tau. Huhuhu... menangis tak berlagu lar.



4. Jangan simpan barang berharga


Mungkin ramai di antara anda yang menyimpan laptop, kamera digital/dslr, handphone (ni kadang2 tertinggal) ataupun barangan berharga lain dalam kereta. Terutamanya mereka yang "gila"kan gadget elektronik nih.

Seboleh-bolehnya, elakkan menyimpannya. Sebab sekarang ni macam-macam perkara tak terduga akan terjadi. Pada kita, memanglah takder hal.

Tapi bagi individu yang terdesak, gian ataupun dah memang kerjanya mencuri, inilah masa untuk melaksanakan "projek" mereka.


kes kecurian kereta Tengku Mahkota Kelantan

Gambar hiasan - MalaysiaKini




5. Memasang sistem penggera keselamatan


Saya percaya kebanyakan anda memang dah pasang sistem penggera keselamatan ni. Apa yang lebih penting, pastikan ianya berfungsi bukan sekadar "action" jer.

Jika berkemampuan, anda boleh mendapatkan sistem keselamatan yang lebih efisien.



6. Langkah berjaga pada malam hari


Waktu malam ni anda perlulah lebih berhati-hati. Antara langkah berjaga-jaga yang boleh diambil adalah:

a. Letak kereta anda di kawasan yang terang menerang atau sekurang-kurangnya ada lampu jalan.

b. Elakkan letak kenderaan di kawasan sunyi, jauh daripada laluan orang ramai ataupun kawasan hitam (banyak rekod kecurian).

c. Ataupun boleh letak di kawasan yang ada pengawal ataupun atendan. Keselamatan lebih terjamin sikit.



7. Jangan mudah percayai orang yang tidak dikenali

Biasanya anda akan menghantar kenderaan ke bengkel untuk servis ataupun membaikpulih sebarang kerosakan. Kalau anda kenal dengan mekanik tu dan beliau boleh dipercayai, mungkin tak risau sangat.

Tapi kalau waktu kecemasan (tetiba jer pulak buat hal), ni yang susah sikit. Terpaksalah cari bengkel terdekat yang tak pernah langsung anda dikunjungi.

Sebaiknya anda pantaulah kerja mereka. Manalah tau kalau-kalau diorang ambil kesempatan. Buat kunci pendua ker, rembat barang berharga dalam kereta ker dan macam-macam lagilah.

Lagi satu, jangan senang-senang menyerahkan kunci kat jockey. Bukannya kita nak syak wasangka, tetapi beringatlah sebelum kena.



8. Mengukir nombor pendaftaran kat cermin

Sebagai langkah keselamatan, anda boleh mengukir nombor pendaftaran kat cermin pintu kereta anda. Kalau tak silap, yang gunakan teknik sandblasting tue.



9. Jangan lupa untuk berdoa

Rasanya bab nie kita seringkali terlupa. Pelbagai usaha dan ikhtiar dah kita buat. Maklumlah dah pasang sistem keselamatan canggih-manggih, "lock" sana sini dan siap upah pengawal lagi. Pendek kata, bab "security" memang tip top lah. Tapi masih ada gak yang kena curik. Isyhh...

Pada pandangan sayalah kan, usaha mesti disusuli dengan doa. Janganlah kedekut untuk memohon doa pada Maha Kuasa agar diri dan harta benda kita selamat di dunia dan akhirat, ok. :)

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...