Rujukan Lengkap Nota Peperiksaan Penguasa Kastam W41

Sambungan 18 Lagi Tip Jimat Elektrik

22 January 2008 |

Bagaimana dengan tip jimat elektrik sebelum ni? Adakah anda telah membaca dan mempraktikkannya:) Kalau dah..anda memang betul-betul mahu jimat elektrik. Bagus lah tu.

Tahniah diucapkan!

Tapi...jika belum, saya harap anda akan praktikkannya secepat yang mungkin. Apa yang penting mesti cuba, tak gitu?

Seterusnya saya ingin menyambung pula tip jimat elektrik seterusnya. Ok, saya harap anda dapat baca dengan santai, ok. :)


Tip Jimat Elektrik 12:

Jika menggunakan mesin basuh, sebaiknya keluarkan pakaian yang perlu digosok dari alat pengering ketika ia masih agak lembap. Ini bertujuan supaya ia tidak terlalu berkedut dan memudahkan untuk menggosok pakaian tersebut.


Tip Jimat Elektrik 13:

Elakkan 'over dry' pakaian anda.

Kenapa agaknya tu?

Semestinya agar ia tidak membazirkan tenaga letrik dan berkemungkinan besar menyebabkan pakaian anda mudah rosak. Contohnya- benang jahitan lebih mudah tertetas.


Tip Jimat Elektrik 14:

Seelok-eloknya pilih lampu dan warna yang 'reflective' untuk 'ceiling' serta dinding sesuatu ruang di rumah anda.


Tip Jimat Elektrik 15:

Letakkan peti ais pada tempat yang paling sejuk atau mempunyai pengudaraan yang baik di dapur anda.


Tip Jimat Elektrik 16:

Jika anda merancang untuk bercuti atau balik kampung, setkan peti ais anda pada suhu yang minima.


Tip Jimat Elektrik 17:

Fikir dulu sebelum nak buka peti ais. Apa yang ingin anda ambil? Elakkan dah buka peti ais baru terpinga-pinga apa benda yang nak diambil. He...he...Ia agak remeh tetapi tanpa anda sedari ia juga melibatkan penggunaan tenaga.


Tip Jimat Elektrik 18:

Pastikan mentol atau lampu tidak diselaputi habuk. Habuk terutamanya jika tebal akan memberi kesan kepada tahap pengcahayaan lampu tersebut.

Pssst...Jangan pula anda merungut apasal malap semacam je ni?

Terutamanya mase nak baca suratkhabar waktu malam:(


Tip Jimat Elektrik 19:

Tanam pokok atau pohon yang rendang supaya keadaan di rumah anda tidak terlalu panas.


Tip Jimat Elektrik 20:

Anda bercadang nak membeli peti ais kedua? Fikir masak-masak adakah ia perlu.


Tip Jimat Elektrik 21:

Rancang pembelian perkakas elektrik dan elektronik. Pastikan anda membeli perkakas yang tahan lama serta mudah diselenggara. Jangan lupa mengambilkira kos pembaikannya apabila ia rosak kelak.

Pssst...Sebaiknya tanya dulu pada jurujual apa masalah yang sering dihadapi pelanggan terdahulu, berapa purata kos pembaikan dan bagaimana cara penggunaan yang terbaik.


Tip Jimat Elektrik 22:

Apabila hendak membeli pakaian, pilih fabrik yang tidak perlu atau mudah digosok.


Tip Jimat Elektrik 23:

Apabila memilih cadar, sarung bantal, kain langsir atau lain-lain fabrik, utamakan fabrik yang tidak perlu digosok. Jadi anda tidak perlu menggosok. Jimat elektrik dan tenaga gitu. Betul tak?


Tip Jimat Elektrik 24:

Sekiranya anda ingin bertukang sama ada menggantung 'frame' gambar atau lain-lain kerja pertukangan yang tidak mengerah tenaga yang banyak, gunakan saja alatan tangan biasa.


Tip Jimat Elektrik 25:

Jika anda menggunakan penghawa dingin, pastikan ruang tersebut tertutup sepenuhnya. Ia bertujuan menjimatkan tenaga.

Pssst..Nanti jangan pula anda mengeluh bilik tak sejuk-sejuk, walhal dah berjam-jam 'air-cond' di'on' kan.


Tip Jimat Elektrik 26:

Penggunaan ketuhar gelombang mikro atau 'microwave' sebenarnya menjimatkan tenaga. Ia juga mengurangkan masa memasak anda sebanyak 15 hingga 20 peratus.


Tip Jimat Elektrik 27:

Sekiranya anda bercadang membeli alatan atau gadjet terbaru di pasaran, pertimbangkan dan pilih model yang menjimatkan tenaga. Nanti anda tak perlulah nak bimbang pasal nak selalu cas bateri atau sekurang-kurangnya dapat membantu menjimatkan elektrik. :p


Tip Jimat Elektrik 28:

Semak bil letrik bulanan anda. Pantau dari semasa ke semasa dan adakah ia konsisten, turun atau naik. Jika meningkat cuba tips yang telah diberikan. Analisa juga sama ada anda ada membeli peralatan elektik atau elektronik yang baru. Jika ada gunakannya secara bijak dan kawal penggunaannya.


Tip Jimat Elektrik 29:

Gunakan alat penjimatan elektrik. Ia membantu anda menjimatkan letrik dengan mudah. Ia sah di sisi undang-undang Malaysia dan disyorkan oleh Suruhanjaya Tenaga.

Untuk maklumat lanjut anda boleh dapatkannya di >> SINI


Wah! Nampaknya hari dapat juga kita berkongsi pelbagai tips lagi. Lepas ini anda bolehlah cuba dan praktikkan ya. Mulakan dengan sikit-sikit dulu. Amalkan yang mana termampu.




Saya pun belum termampu buat kesemuanya lagi. Masih banyak lagi yang kurang. Apa yang boleh, saya buat. Saya pun manusia biasa je. Cuma di sini saya ingin menyebarkan ilmu dan maklumat yang ada yang boleh disampaikan kepada anda.

Mudah-mudahan dengan menulis di sini, saya dapat 'refresh' balik dan berkongsi dengan anda semua.



Jom Jimat Elektrik!

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...