Rujukan Lengkap sebagai Persediaan Anda Hadiri Temuduga Kerja Kerajaan

Piala Dunia 2010: Argentina Terajui Kumpulan B

18 June 2010 |

Pasukan bimbingan Diego Maradona, Argentina mencatatkan kemenangan 4-1 ke atas Korea Selatan dalam perlawanan kedua Kumpulan B Piala Dunia 2010. Keputusan ini tentunya melegakan beliau dan peminat Argentina amnya. Ini merupakan kemenangan kedua Argentina pada edisi 2010 sekaligus meletakannya pada kedudukan teratas Kumpulan B.

Reaksi Gembira Diego Maradona

Reaksi Gembira Diego Maradona - AP Photo



Walaubagaimanapun, gol pembukaan Argentina disumbangkan oleh pemain Korea sendiri, Park Chu-Young. Iaitu pada minit ke 17. Gol ni boleh dikira nasib sebab nampak macam tak disengajakan?


Gol Sendiri Park Chu-Young

Gol Sendiri Park Chu-Young - Getty Images



Namun begitu, Argentina memadamkan keraguan penyokongnya apabila terus menggandakan kelebihan gol pada minit ke 33 menerusi Gonzalo Higuain. Tapi, sejurus sebelum rehat Korea Selatan pula sempat merapatkan jurang hasil kesilapan pertahanan Argentina. Gol tunggal Korea dijaringkan oleh Lee Chung Yong.

Jadi, sebelum rehat kedudukan perlawanan adalah Argentina mendahului Korea Selatan dengan 2-1.

Gol Gonzalo Higuain

Gol oleh Gonzalo Higuain - AP Photo



Gol Korea oleh Lee Chung Yong

Gol Korea oleh Lee Chung Yong - AP Photo




Pada separuh masa kedua, Argentina menambah dua gol lagi; juga menerusi Gonzalo Higuain. Iaitu pada minit ke 76 dan 80. Higuain sentiasa berada di posisi yang tepat semasa menjaringkan hatrik pada perlawanan ini.

Pun begitu, gerakan yang dimulakan oleh Lionel Messi, Maxi Rodriguez dan Sergio Aguero sebenarnya yang membantu Higuain memperolehi hatrik pertama bersama Argentina.

Gol kedua Higuain menentang Korea Selatan

Gol kedua Higuain menentang Korea Selatan - AP Photo



Hatrik Higuain menentang Korea Selatan

Hatrik Higuain menentang Korea Selatan - AP Photo




Di samping itu, juara Eropah 2004, Greece mencatat kemenangan sulung 2-1 ke atas Nigeria dalam satu lagi perlawanan dalam kumpulan yang sama. Gol Greece di jaringkan oleh Dimitrios Salpingidis (minit 44) dan Vasilis Torosidis(minit 71).

Sebenarnya Nigeria mendahuli 1-0 pada minit ke 16 menerusi Kalu Uche. Tapi, mereka terpaksa bermain 10 orang seawal minit ke 33 apabila Sani Kaita dibuang padang. Pada saya, sepatutnya Kaita perlu lebih tenang. Sebab masa tu, Nigeria sedang di depan.


Keputusan Terkini


Dalam perlawanan satu Kumpulan A sebentar tadi, Mexico berjaya kalahkan Perancis 2-0. Gol Mexico disumbangkan oleh Javier Hernandez (64) dan Cuauhtemoc Blanco(79) menerusi sepakan penalti.


Bagaimana dengan peluang Perancis pada Piala Dunia 2010 ni? Kalau Uruguay seri dengan Mexico, nampaknya memang tertutup. Huhu...

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...